Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Nieuwe afstudeerstage: Klanttevredenheid in het fitnesscentrum

Nieuwe afstudeerstage: Klanttevredenheid in het fitnesscentrum

Fitvak

 

In samenwerking met Fit!vak is er bij het Transferpunt Sport voor semester 1 van studiejaar 2016-2017 een vacature beschikbaar voor het valideren van een vragenlijst die gebruikt kan worden bij het meten van klanttevredenheid bij fitnesscentra.

 

Vacature:

Vierdejaars SGM’er gezocht voor afstudeeronderzoek (Stage HF3) binnen Expertiseteam Sports Economics & Sports Management

 

Inleiding:

In samenwerking met Fit!vak is er bij het Transferpunt Sport voor semester 1 van studiejaar 2016-2017 een vacature beschikbaar voor het valideren van een vragenlijst die gebruikt kan worden bij het meten van klanttevredenheid bij fitnesscentra.

 

De belangrijkste uitdaging in de fitnessbranche is retentie: het behoud van de klanten. Waar sportverenigingen over het algemeen leden hebben die zeer trouw zijn, zijn jaarlijkse verlooppercentages van 40 tot wel 50 procent van het klantenbestand bij fitnesscentra geen uitzondering. Deze trend gaat samen met een verzadigde markt en dus stevige prijsconcurrentie. Uit onderzoek van de Rabobank (2015a) blijkt dat er nog te weinig aandacht is voor het behouden van leden, een herkenbare positionering en marketing in het algemeen. Door de explosieve groei van de fitnessbranche was de noodzaak voor retentiebeleid lange tijd niet erg groot, omdat er elk jaar vele nieuwe inschrijvingen waren. Als het aantal nieuwe fitnessers terugloopt, wordt retentie uiteraard belangrijker (Cobussen, Puyt van de Ven, 2015).

 

Doelstelling van het onderzoek is het valideren van een vragenlijst die gebruikt kan worden voor klanttevredenheidsonderzoek bij fitnesscentra. Het streven is om een vragenlijst bij twee ondernemingen af te nemen en op basis van de onderzoeksresultaten de validiteit van de vragenlijst te beoordelen en te rapporteren aan de fitnessondernemingen over de tevredenheid van de klanten.

 

Samenvatting/opzet

  • Start: September 2016
  • Onderwerp: Klanttevredenheid in het fitnesscentrum
  • Opdrachtgever: Samenwerking Fit!vak (http://fitvak.com/) en het Transferpunt Sport
  • Stageorganisatie: Het Transferpunt Sport (TPS, zie https://www.transferpuntsport.nl/stage-lopen/)
    • Praktijkbegeleider: Sanne Cobussen (cobussen@han.nl 0651362372)
    • Als student kan je gebruik maken van de faciliteiten van het TPS in het Gymnasion te Nijmegen, en krijg je een dagelijkse werkplek en begeleiding.
    • Praktijkopdracht: adviseren en ondersteunen van sportaanbieders bij het TPS én het onderzoek van mogelijkheden voor het TPS om ook bij fitnessondernemingen dienstverlening aan te bieden.
  • Onderzoeksmethode: Kwantitatief, deductief onderzoek met de Servqual als (theoretisch) kader.

 

Enthousiast? Stuur je sollicitatie naar:  Sanne.Cobussen@han.nl

Author Info

Content Manager